03
mars
2009

Bättre boll enda utvägen

Djurgården har engagerat ett företag för att försöka vända sin vikande publiktrend. En representant för detta företag uttalar sig i reklambranschens tidning Resumé: ”Det är oerhört viktigt att våra utvecklingsplaner landar hos de befintliga besökarna.”

Till er som inte är vana att umgås med reklamfolk kan Bister säga att det brukar låta just så där. Sedan få man se om det händer någonting. Företagets plan är att locka stambesökarna att dyka upp tidigare på Stadion. Varför? Därför att man vill komma åt deras pengar, naturligtvis. Företaget talar om ”akti-veringsytor” och ”exponeringsytor”. Det låter som slabbigt snabbkäk till högt pris och drivor av reklamfoldrar.

Ett tips för att höja publiksiffrorna: Bevaka Valhallavägen med lasso. Fånga folk klungvis. Släpa in dem på Stadion. Tryck in korvbröden i käften på dem och säg till dem att ha roligt.

Om inte det funkar finns det bara en utväg: Spela bättre fotboll! Bister är väl medveten om att laget inte varit i närheten av det på flera år. Visst, det är svårt. Genomtänkt spelidé, genomtänkta värvningar, kunnigt ledarskap. Det finns en del detaljer att fila på. Glöm inte att folk kommer för att se fotboll.

• Missförstå ingenting – Bister lider med AIK:s svårt skadade målvakt Tomi Maanoja – men hans fraktur såg ett tag ut att öppna för en återkomst av Lee Baxter. Det fick Bister att, för ett kort ögonblick, se fram emot Allsvenskans häftigaste uppvärm-ningar (och de värsta tänkbara tavlorna). Men icke...

Vi Tippa         Box 17004         104 62 Stockholm         tel: 08-444 74 30         Fax: 08-444 74 39